Meerderheid Nederlandse organisaties heeft een Digital Workplace strategie

Jurgen Verheijen, Smart Profile

Meerderheid Nederlandse organisaties heeft een Digital Workplace strategie

Erik van Gurp, Smart Profile

Meerderheid Nederlandse organisaties heeft een Digital Workplace strategie

Witold Kepinski, Dutch IT Channel

Meerderheid Nederlandse organisaties heeft een Digital Workplace strategie

24-09-2020 | door: Redactie

Meerderheid Nederlandse organisaties heeft een Digital Workplace strategie

Hoe innoveren organisaties hun mobiliteitsstrategie en hoe richten ze een digital workplace in? Wat is de impact van COVID-19, het coronavirus, op mobiel werken? Welke innovatieve digital workplace toepassingen helpen organisaties om verder te groeien? Hoe belangrijk is de rol van de public cloud: hyperscalers als Google Cloud, AWS en MS Azure? Marktintelligentiebureau Smart Profile en Dutch IT-channel stelden onder andere deze vragen aan Nederlandse IT-beslissers en digital leaders. Het resultaat is gebundeld in de derde editie van het Onderzoek Digitale Mobiliteit. Hieruit blijkt dat ruim een driekwart van alle bedrijven een Digital Workplace strategie heeft.

De conclusie van het onderzoek is dat als gevolg van COVID-19 vandaag de dag meer en meer mensen thuis werken. “Uiteraard hebben overheidsmaatregelen dit mede gestimuleerd, maar Nederland loopt voorop met een sterke digitale infrastructuur, waarin de komende tijd volgens de respondenten die meededen aan dit onderzoek nog meer zal worden geïnvesteerd. Meer dan drie kwart van de respondenten geeft aan dat de eigen organisatie een digitale workplace strategie volgt”, aldus Jurgen Verheijen, Marketing Lead Smart Profile.

Home Office

Door COVID-19 zullen de komende tijd minder zakelijke kilometers worden gereden, zo blijkt verder uit het onderzoek van Smart Profile en Dutch IT-channel. “Rijden gebeurt bovendien steeds vaker elektrisch; het wagenpark van de 'BV Nederland' zal de komende jaren voor een steeds groter deel bestaan uit elektrische auto's. Flexkantoren zullen minder in trek zijn, doordat mensen bij voorkeur werken vanuit hun eigen home office”, aldus Witold Kepinski, Director Content en Editor in Chief van Dutch IT Channel.

As a Service

Vanuit de werkplek thuis maken werknemers gebruik van as-a-service diensten, denk aan Software as a Service (Saas) zoals Office 365, Voice over IP (VoIP), Video Conferencing services zoals Zoom, Microsoft Teams en Cisco WebEx. “In het aanbod van dit soort diensten, die gevoed worden vanuit de cloud, zijn de public cloud spelers Microsoft Azure en Amazon Web Services (AWS) dominant. Bepaalde zaken rond de digitale werkplek kunnen nog wel versterkt worden, zoals security en grip hebben op het gebruik van mobiele apparaten via Mobile Device Management (MDM)”, zegt Erik van Gurp, Business Analist Smart Profile.

Inzicht

Met deze nieuwe editie van het Onderzoek Digitale Mobiliteit krijgen lezers een actueel inzicht in de digitale mobiliteit van Nederlandse organisaties, vanuit het perspectief van eindgebruikers. Witold Kepinski: “Het maakt duidelijk hoe IT-beslissers hun digital workplace vormgeven en hun werknemers van krachtige technologische toepassingen voorzien. Zo blijven organisaties toekomstbestendig en aantrekkelijk om voor te werken. Doe er uw voordeel mee!”

Lees het Onderzoek Digitale Mobiliteit (PDF).

Mobiliteitsonderzoek_2020.pdf

Terug naar nieuws overzicht

Tags