ACM verkent hoe nieuwkomers innovatieve mobiliteitsdiensten kunnen aanbieden

03-07-2020 | door: Witold Kepinski

ACM verkent hoe nieuwkomers innovatieve mobiliteitsdiensten kunnen aanbieden

ACM verkent hoe nieuwkomers innovatieve mobiliteitsdiensten kunnen aanbieden. De ACM gaat in kaart brengen hoe die toegang en integratie voor (potentiële) MaaS-aanbieders er op dit moment uit ziet: tot welke openbaar vervoersdiensten van andere partijen is er toegang en tegen welke voorwaarden.

Diensten die het mogelijk maken voor reizigers om een reis van deur tot deur te plannen, boeken en betalen worden uitgebracht onder de noemer Mobility as a Service (MaaS). Aanbieders van MaaS combineren via een eigen digitaal platform verschillende vervoersdiensten (zoals trein, bus, metro, deelfietsen) en aanverwante diensten. Zowel bestaande openbaarvervoersbedrijven als nieuwkomers ontwikkelen MaaS-diensten. Nieuwkomers zijn afhankelijk van de medewerking van openbaarvervoersbedrijven voor hun eigen MaaS-diensten. Openbaarvervoersbedrijven bieden vaak als enige openbaar vervoer aan op een bepaalde route. Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle Maas-aanbieders die vervoersdiensten ook kunnen integreren in hun aanbod, dat ze op hun eigen digitale platform aanbieden.

Duurzaamheid en digitale economie

MaaS maakt het voor mensen makkelijker om een reis met verschillende typen vervoer in één keer te regelen. De verwachting is dat dat het gebruik van het openbaar vervoer en bijvoorbeeld deelfietsen bevordert en de afhankelijkheid van een eigen auto vermindert. Op die manier draagt MaaS bij aan duurzaamheid.

Platforms voor vervoer zijn onderdeel van ontwikkelingen binnen de digitale economie. De opkomst en groei van online platforms, zoals MaaS, biedt mensen en bedrijven veel voordelen en kansen. Daarbij is van belang dat grote en kleine, nieuwe en bestaande aanbieders de mogelijkheid hebben om innovatieve mobiliteitsdiensten aan te bieden aan mensen en bedrijven. De ACM verkent daarom hoe het ervoor staat met die mogelijkheden.

Om een beeld te krijgen van de ontwikkeling van de MaaS-markt gaat de ACM de komende tijd in gesprek met verschillende ov-bedrijven, (potentiele) MaaS-aanbieders, kennisinstituten en overheden.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Telecom