DECT begint aan een tweede leven

Martin Reulen

11-03-2020 | door: HP van Tilburg

DECT begint aan een tweede leven

Interview met Martin Reulen, Sales Manager Pro BeNeLux Gigaset

Het team van Gigaset straalt vooral heel veel zin in nieuwe avonturen uit. De sfeer in het kantoor in Arnhem is ontspannen, ook tijdens het interview dat we hebben met Martin Reulen over de plannen van Gigaset voor 2020. Eindconclusie: DECT begint aan een tweede leven, Gigaset loopt voorop en gaat met mooie innovaties komen die het leven thuis en op kantoor makkelijker en veiliger maken.

Consumentenmarkt

Als we de verschillende marktsegmenten afvinken, beginnen we met de bakermat van het merk Gigaset, dat ooit als Siemens begon. “De consumentenmarkt is met de opkomst van mobiel uiteraard geen makkelijke en zeker ook geen groeiende markt”, zegt Martin als we hem daar naar vragen. “Het goede nieuws is wel dat we marktleider zijn en dat de operators steevast inzetten op 3 of 4-play pakketten waar de vaste verbinding en de telefoon gewoon bijzit. Je ziet dat mensen het toch wel prettig vinden als het huis bereikbaar is. Dat geldt zeker als er opgroeiende kinderen zijn in de leeftijd tot 10-12 jaar. Het gaat nog altijd om substantiële aantallen DECT-toestellen per jaar. Senioren hebben zeker ook een vaste lijn. Voor hen biedt de deze naast bellen en gebeld worden tevens toegang tot de buitenwereld via smarthome of -care oplossingen. In de markt van smarthome of –care gaat alles wel via internet. Het draait daarbij steeds meer om Over The Top diensten (OTT). DECT kan daarin een rol spelen en heeft als voordeel dat de verbinding consistent is. Wij gaan daarom als Gigaset sterk inzetten op smart care producten, waarmee senioren langer zelfstandig kunnen blijven wonen. In een tijd waarin bejaardenhuizen verdwijnen, wordt deze behoefte namelijk steeds groter.”

Senioren en B2B2C

Nu komt het gesprek op een interessante ontwikkeling. De senioren-blijven-langer-thuis-wonen-markt is inderdaad een hot item voor ICT-aanbieders. Zo introduceerde KPN onlangs met KPN Vitaal een product waarmee mantelverzorgers bewegingen, of zo gezegd ook niet-bewegingen, kunnen detecteren bij hulp. “Wij komen ook met een soortgelijk product”, merkt Martin Reulen op . “Operator onafhankelijk en eenvoudig zelf te installeren door de mensen rondom deze groep senioren. Daarnaast richten we ons op thuiszorgorganisaties en zorgverzekeraars die met onze DECT oplossing een veilige en stabiele monitor toevoegen aan de zorgsituatie van de cliënt. Er zijn verschillende escalatiescenario’s met belgroepen in te stellen, waardoor de kans dat er niemand acteert op een afwijkende situatie nihil wordt. Zo voegen we een belangrijk stuk veiligheid en zorg toe voor deze organisaties. Daarmee begeven wij ons steeds meer op de, zoals dat heet, B2B2C markt. Op het gebied van zorg gaan daar ontzettend veel innovaties komen. Gigaset is een bekende partij op de home-markt en daarmee uitstekend voorgesorteerd om hier een prominente rol te gaan spelen. Realiseer je ook hier dat DECT en uitermate veilige en beschermde manier van connecteren is.”

Business markt

Ook in de zakelijke markt worden mobiele telefoons steeds belangrijker dan vaste telefoons. Dat moet een lastige en krimpende markt zijn voor Gigaset, leggen we voor. Het antwoord dat we krijgen is duidelijk: “Klopt, echter het is ook hier weer niet zo dramatisch als iedereen doet geloven. Er gaan elke maand nog een shipload aan vaste toestellen de Nederlandse markt in. Het jaar 2019 was een topjaar en dan met name omdat ISDN werd uitgefaseerd. Ook 2020 ziet er nog prima uit. Wij spelen in het DECT segment ook een prominente rol. Steeds meer kantoorpanden worden als flexlocaties ingericht en dat betekent dat mensen door het pand of over de afdeling willen lopen met een draadloos toestel, mét de garantie van connectiviteit door het hele gebouw. DECT is dan stabieler dan het mobiele netwerk. Juist deze ontwikkeling speelt ons enorm in de kaart.

Mobiel

Als antwoord op de vragende markt introduceerde Gigaset vorig jaar een mobiel Android toestel dat water en stofafstotend is én een flinke valpartij overleeft Een echt ‘hufterproof’ apparaat dus dat tegen bijna alles stootjes kan. Is het niet heel moeilijk om met een smartphone in het ontzettend competitieve landschap binnen te dringen? “Jazeker”, antwoordt Martin bevestigend. “Dat is het ook, maar wij zetten met dit toestel in op een heel ander segment; namelijk die van professie- en locatiegebonden taken. Denk daarbij aan de bestelterminals in een horecagelegenheid of digitale werkbonnen in een aannemers- of koeriersbusje. Deze toestellen zijn veel meer gebonden aan de locatie dan aan de persoon. Daarbij heeft Gigaset de skills om hier net over de grens in Bochelt, Duitsland de toestellen desgewenst te configureren. Zakelijk gezien is het een voordeel dat we de applicaties die nodig zijn, kunnen prioriteren en andere juist kunnen locken. Of de toestellen nu binnen het bedrijf blijven, bijvoorbeeld in het geval van de eerder genoemde horecagelegenheid, of buiten de deur gebruikt worden; ze kunnen overal op wifi of 4G aangesloten worden, dus zijn ook voor een softPBX bereikbaar. Tot slot: Alles wat wij assembleren is ‘Made in Germany’ en daarmee voldoen we aan de hoogste security- en privacyeisen. Want op dat gebied zijn onze oosterburen nog een stuk strengen dan wij hier in Nederland.” En hij sluit lachend af: “Wij de creativiteit en zij de ‘grundlichheit’ en kwaliteit. Een mooie combinatie toch?!“

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Telecom