De timing is perfect voor SNOM

12-11-2019 | door: HP van Tilburg

De timing is perfect voor SNOM

In een tijd dat telecomcommunicatie in de vorm van VoIP uit de cloud komt de desktop telefoon in een ander daglicht te staan. Maar ondanks dat de smartphone en de laptop een steeds belangrijkere rol op zich nemen worden er nog altijd veel deskphones verkocht. Snom is in dat segment een speler die sterk in opkomst is.

Geen groentje

Stephan Fuchs werd dit voorjaar aangesteld als channel director in de Benelux. Hij is duidelijk in z'n nopjes met alle aandacht die het merk de laatste tijd krijgt, zoal laatst ook op het Routit event waar het bij de stand van Snom steeds behoorlijk druk was. "Het is echt ontzettend leuk om in deze tijd voor dit merk te mogen werken", antwoordt Stephan Fuchs op de vraag hoe het hem is vergaan in zijn eerste maanden. "De reacties die we krijgen zijn zeer positief. Natuurlijk weten wij ook wel dat er al een paar sterke spelers zijn in de markt van deskphones, maar we komen nu met deze hernieuwde energie wel op het juiste moment. Veel resellers willen een kwalitatief sterk alternatief kunnen bieden. Het feit dat Snom een innovatief een hoogwaardig Duits product levert, helpt dan in deze tijd zeker. We zijn de leverancier met het laagste RMA-percentage. Standaard bieden we drie jaar garantie op zakelijke toestellen. Daarbij opgeteld dat ik nu dedicated beschikbaar ben voor de Benelux markt maakt dat we weer meters kunnen maken. Ik ben geen groentje in deze markt en weet m'n weg goed te vinden. Daarbij kunnen we nog bogen op de kwaliteit en de krachten van onze distri's Valadis en Atis en natuurlijk Techware in België. We kunnen nu dus echt een steen in het water gooien."

Achtergrond Snom

In 1997 werd Snom opgericht in Berlijn. Het bedrijf heeft altijd een breed portfolio aan bureautoestellen, single- en multicell DECT-toestellen geleverd en fabriceert verder alles van conferentietoestellen en headsets tot oproepsystemen. Na een wat onrustige tijd kwam in 2016 de rust terug door aanstelling van Gernot Sagl als CEO en daarop volgend de overname door Vtech. Dit bedrijf uit Hong Kong staat wereldwijd bekend als leverancier van elektronisch speelgoed voor kinderen en is daarnaast wereldspeler op het gebied van communicatietechnologie. Gernot Sagl zei in kort gesprek dat we dit voorjaar bij Atis met hem hadden: "Het is ontzettend prettig dat we nu kunnen bouwen, innoveren en leveren onder de vleugels van zo'n sterk bedrijf. Dat betekent in alle opzichten dat we veel meer slagkracht hebben gekregen. Vtech is tot in de kern een bedrijf dat altijd bezig is met innovatie. Communicatietechnologie is zowel de basis van elk spel als van elk zakelijk proces. Je zult zien dat alles de komende jaren in hoog tempo zal veranderen. Snom kan dankzij deze moeder daar nu volop in mee gaan."

Bereikbaarheid organisaties

Uiteraard hebben we het met Stephan Fuchs ook even over de verschuiving van vast naar mobiel. Op de vraag of dat bedreigend is antwoord hij: "Dankzij de verschuiving naar VoIp, die nog steeds in volle gang is, schaffen veel organisaties nieuwe toestellen aan. De markt was deze zomer dan ook ontzettend goed. Naast de flexplekken betekent dat nog altijd veel werkplekken die voorzien worden van een vast toestel. Denk daarbij aan callcentra, spreekkamers, adminstraties en centrale recepties. Maar er is meer aan de hand. Er wordt ontzettend veel geïnvesteerd in duurzaamheid, wat resulteert in zeer goed geïsoleerde gebouwen waar 3G en 4G signalen lang niet altijd voldoende dekking hebben, alle investeringen van de telco's ten spijt. Bovendien is de smartphone een echt fashion accessoire geworden, de TCO stijgt enorm ten opzicht van bijvoorbeeld DECT als iedere 1 a 2 jaar nieuwe hardware moet worden aangeschaft. Dezelfde organisaties realiseren zich ook dat kantoren, locaties en juist vergaderzalen goed bereikbaar moeten zijn, onafhankelijke van de persoon die daar aanwezig is. Daarom zullen vaste lijnen en vaste toestellen bij organisaties zoals scholen, gemeenten, winkels altijd een belangrijke rol blijven vervullen. Dat wordt echt heel erg onderbelicht. Individuele bereikbaarheid is wat anders dan de bereikbaarheid van een organisatie."

Partnerprogramma

Snom heeft voor partners het Snom Partner Program opgezet waarin ze toegang hebben tot onder meer trainingen en support. Stephan Fuchs daarover: "Het Snom-partnerprogramma bestaat uit drie niveaus: Registered, Silver en Gold. Ieder niveau biedt resellers interessante voordelen, zoals gratis demonstratietoestellen en aantrekkelijke kickbacks per verkocht device. Ieder niveau wordt vastgesteld op hoeveel toestellen de resellers bij de officiële distributeurs van Snom Technology afnemen, de mate waarin zij aan de trainingsprogramma's van de fabrikant deelnemen en hoe zij het merk gebruiken. Samenwerken betekent voor ons uitgebreide support, continu innoveren en onderscheidend vermogen, door bijvoorbeeld het customizen van toestellen voor partners indien gewenst. Vanaf vijftig stuks kunnen partners hun eigen branding kiezen voor toestellen, zonder extra kosten. We zijn altijd op zoek naar actieve partners die dicht bij hun klanten staan. Ze moeten verstand hebben van IP-telefonie of de behoefte hebben dat te leren. Snom is daarbij platformonafhankelijk. Vandaag staan we hier bij Routit, maar ook onze commerciële en technische banden met partijen als Voiceworks, Dean One en Xelion zijn perfect We leggen de focus op het gecertificeerd krijgen van onze toestellen op diverse platforms van de grote telecomaanbieders. Dus onthoudt samengevat: Snom is breed, kwalitatief hoogwaardig, Europees, flexibel en vooral heel erg benaderbaar. In bereikbaar zijn geef ik graag het goede voorbeeld."

Terug naar nieuws overzicht