Onderzoek telecom: KPN marktleider in hosted voice

01-11-2019 | door: HP van Tilburg

Onderzoek telecom: KPN marktleider in hosted voice

Hosted voice is in Nederland bezig aan een opmars. Zo steeg het gebruik hiervan in de afgelopen twee jaar van 34% naar 46%. KPN is met 23,5% marktaandeel de duidelijke leider op deze markt. Dit blijkt uit een analyse van Smart Profile op basis van ruim 3.300 interviews bij Nederlandse organisaties met meer dan 50 medewerkers. Het groeiende gebruik van moderne communicatie-oplossingen gaat ten koste van de traditionele telefooncentrale. Deze wordt nog wel door bijna 40% van de Nederlandse bedrijven gebruikt. Dit is deels te verklaren door de lange levensduur van deze systemen. Smart Profile verwacht dan ook dat het aandeel nieuwe voice-oplossingen de komende jaren toeneemt ten koste van de traditionele PBX-systemen.

Met name in het MKB is hosted voice een populaire oplossing. Maar de analyse laat zien dat ook bij grote bedrijven al een derde van de organisaties gebruikmaakt van deze technologie. De snelle groei in de afgelopen jaren wijst ook op een snelle adoptie van deze oplossingen.

  Smart_Profile.png

Met een aandeel van 23,5% is KPN de duidelijke leider op het gebied van hosted voice. VodafoneZiggo pakt met 15,2% een tweede positie op verre afstand gevolgd door RoutIT met 5,7% van de markt.

Provider_hosted voice.png

Mitel leidt markt PBX-systemen

In de markt van traditionele PBX-systemen die op locatie zijn geïnstalleerd ziet Smart Profile dat nog 39,2% van de Nederlandse organisaties deze gebruikt. Marktleider is Mitel (24,6%) gevolgd door overnamekandidaat Avaya (20%) en Unify (13%). Als de cijfers worden uitgesplitst naar marktsegment is te zien dat Mitel een stevig aandeel (34,1%) heeft op de publieke markt (overheid, onderwijs en gezondheidszorg). De markt voor Multinationals is grotendeels in handen van Avaya (32,6%). Hier hebben ook Cisco en Mitel met respectievelijk 24,3% en 22,1% een fors deel van de markt. 

  Top_5 pabx.png

Avaya heeft meeste eindgebruikers 

Als je naast de penetratie van on-premise communicatie-oplossingen kijkt naar de capaciteit van het systeem/ aantal extensies of werkplekken, dan ontstaat een ander beeld van de markt. Waar Mitel de meest voorkomende oplossing is, blijkt Avaya met 25,7% het grootste aandeel te hebben op basis van werkplekken/extensies. Dit komt voor een groot deel doordat Avaya veel wordt gebruikt door Multinationals waar grote locaties met veel medewerkers het aantal extensies al snel doen oplopen. Een vergelijkbare situatie is van toepassing voor Cisco. 

  Pabx_shares.png 

Gemiddelde PABX in Nederland is 9,5 jaar oud

Communicatie-oplossingen voor vaste telefonie hebben een relatief lange levenscyclus. De gemiddelde leeftijd van de in gebruik zijnde installaties in Nederland bedraagt 9,6 jaar. De systemen met de gemiddeld jongste leeftijd zijn de communicatie-oplossingen van NEC. Philips en Samsung centrales zijn verreweg de oudste systemen die nog in gebruik zijn. De gemiddelde leeftijd is bijna 13 jaar. Het is waarschijnlijk dat de oudere systemen het eerst in aanmerking komen voor vervanging. Gezien de opkomst van hosted voice acht Smart Profile de kans echter klein dat Nederlandse organisaties wederom zullen kiezen voor een communicatieserver op locatie.

average_ace of pabx.png

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Telecom