Gartner: Investeringen in social en samenwerkingssoftware stijgen

27-09-2019 | door: Witold Kepinski

Gartner: Investeringen in social en samenwerkingssoftware stijgen

De wereldwijde markt voor social en samenwerking software op de werkplek zal volgens Gartner naar verwachting groeien van naar schatting 2,7 miljard dollar in 2018 tot 4,8 miljard dollar in 2023.

Craig Roth , vice-president onderzoek bij Gartner zegt: "Tegen 2023 verwachten we dat bijna 60 procent van de softwaretoepassingen van de onderneming enige vorm van sociale software en samenwerkingsfuncties in hun softwareproductportfolio's zal hebben opgenomen."

Evolutie van de samenwerkingsmarkt

De samenwerkingsmarkt is gefragmenteerd in vele submarkten - bijvoorbeeld communicatie-applicaties voor werknemers of vergaderoplossingen - die vaak niet met elkaar concurreren. Er is ruimte voor verschillende merken met specifieke toepassingen.

Roth. "De toekomst van sociale software en samenwerking zal gebruik maken van nieuwe mogelijkheden zoals sociale analyse, virtuele persoonlijke assistenten (VPA's) en slimme machines."

 Het gebruik van samenwerkingssoftware op de moderne werkplek is verbonden met een groeiend aantal routinematige werkzaamheden. Het vergroot de penetratie in het bestaande gebruikersbestand en de groei van opkomende regio's, zoals China, in het aantal potentiële gebruikers en kopers. Tegen 2023 zal het aantal kenniswerkers ter wereld toenemen tot 1,14 miljard, waarvan meer dan viervijfde van die groei uit de opkomende wereld.

Markt trends

Ondernemingen evolueren naar een portfoliobenadering voor de bredere wereld van collaboratieve technologieën. "Hoewel besluitvormers nog steeds een fundamenteel platform willen, is er acceptatie dat geen enkele leverancier dit allemaal kan aanpakken," zegt Roth. "Tegelijkertijd worden samenwerkingsdiensten infrastructuurdiensten, wat goed is, maar het betekent ook meer silo's omdat iedereen zijn eigen bestemming wil zijn."

De samenwerkingsmarkt is altijd zeer tool-driven geweest en zet die weg voort. Slack is de vendor die het meest wordt geassocieerd met de samenwerkingsmarkt voor workstreams. Microsoft en Google zijn echter op de markt gekomen en bundelden hun aanbod voor workstream-samenwerking in cloud office-suites die door een groot aantal wereldwijde organisaties worden ingezet om te voorzien in algemene productiviteitsbehoeften.

Gevolgen voor de digitale werkplek

Social media en real-time berichten zijn volgens de recente Gartner Digital Worker Survey nu cruciaal voor samenwerking tussen bedrijven. Achtenvijftig procent van de respondenten gaf aan dagelijks gebruik te maken van real-time mobiele berichtenhulpmiddelen en 45% meldde dagelijks sociale media te gebruiken.

“Digitale werkers wenden zich tot hulpmiddelen die gebruikelijk zijn in hun persoonlijke leven om werk gedaan te krijgen. Real-time mobiele berichten komen vrij vaak voor bij het ondersteunen van ondernemingen, net als sociale media en hulpmiddelen voor het delen van bestanden, ” zegt Roth. "Het gebruik van dergelijke hulpmiddelen combineert effectief de persoonlijke ervaringen van werknemers en hun werkervaringen."

Terug naar nieuws overzicht
Unified Communications