Facebook scherpt identiteitscontrole politieke advertenties aan

01-09-2019 | door: Redactie

Facebook scherpt identiteitscontrole politieke advertenties aan

Facebook gaat in de Verenigde Staten (VS) de identiteitscontrole voor politieke advertenties verder verstrengen. Eerdere pogingen bleken nog steeds omzeilbaar.

Wie naar aanleiding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen op Facebook en Instagram wil adverteren, moet zijn identiteit laten verifiëren om als 'bevestigde organisatie' te worden gelabeld.

Misleidende advertenties tegengaan

Facebook wil met de maatregel voorkomen dat mensen met slechte bedoelingen misleidende advertenties posten, die soms uit andere hoek lijken te komen. Naar aanleiding van de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen in 2018 verstrengde het de aanpak al waarbij adverteerders hun identiteit moesten laten controleren.

Die aanpak was tot nu toe echter niet waterdicht. Ondanks pogingen van Facebook toonden verschillende Amerikaanse media aan dat het systeem te omzeilen was en hoewel Facebook acties onderneemt tegen valse adverteerders, bleef het probleem bestaan.

Alleen in de VS uitgerold

Momenteel wordt het systeem enkel in de VS uitgerold. Facebook bekijkt land per land wat het met dergelijke regels doet. Zo is de database met politieke advertenties, die Facebook doorzoekbaar maakt naar aanleiding van de Europese verkiezingen, ook in Europa uitgerold.

In samenwerking met Datanews

Terug naar nieuws overzicht