KPN krijgt dwangsom opgelegd wegens onterechte toeslag voor gespreksafgifte

12-03-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

KPN krijgt dwangsom opgelegd wegens onterechte toeslag voor gespreksafgifte

KPN berekent onterecht toeslagen op tarieven voor het doorzetten van gesprekken naar andere aanbieders. De telecomprovider krijgt door de ACM een last onder dwangsom van 100.000 per dag opgelegd, met een maximum van een miljoen euro.

De telecomprovider rekent voor een aantal providers een toeslag voor gespreksafgifte, waarbij gesprekken van die aanbieder naar een eindgebruiker van KPN worden doorgezet. De ACM heeft voor zowel vaste als mobiele gespreksafgifte maximumtarieven vastgesteld. KPN rekent echter bovenop dit maximumtarief een extra toeslag. Dit is niet toegestaan, oordeelt de toezichthouder. KPN moet daarom de juiste tarieven hanteren, zowel in de toekomst als met terugwerkende kracht vanaf 12 juli 2017.

Henk Don, bestuurslid ACM: "Een last onder dwangsom is een van de middelen die de ACM kan inzetten als een partij zich niet aan de regels houdt. We kiezen in deze zaak voor dit middel omdat we willen dat KPN zijn gedrag aanpast zodat de betrokken telecomaanbieders niet langer benadeeld worden. Daar heeft de consument indirect ook voordeel van."

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Telecom