Jabra speelt in op behoefte: draadloze oordopjes voor professionele markt

Jabra speelt in op behoefte: draadloze oordopjes voor professionele markt

11-12-2018 | door: Johan van Leeuwen

Jabra speelt in op behoefte: draadloze oordopjes voor professionele markt

De Evolve 65t van Jabra wordt nu in kleine hoeveelheden verkocht en is vanaf januari volledig in productie. Aan Product Marketing Manager Sune Sørensen is duidelijk te merken dat dit geen alledaagse lancering is voor zijn bedrijf. “De Evolve 65t is ontworpen als ‘s werelds eerste UC-gecertificeerde, echt draadloze set oordopjes. Dit is de vormfactor waar gebruikers nu om vragen.”

Jabra ziet al jarenlang dat werknemers mobieler worden en minder achter hun bureau zitten. Maar er is nog een trend. Het bedrijf kwam er – onder meer door eigen onderzoek - achter dat veel mensen hun consumentenheadset ook voor werk gebruiken. Sørensen: “Er is heel sterk sprake van consumerization. Uit recent onderzoek van ons blijkt dat meer dan 60 procent van de headsets die voor werk gebruikt worden consumentenproducten zijn die geen UC-certificering hebben.”

Ook de Elite 65t, een populair consumentenproduct van Jabra dat al een groot aantal prijzen won, wordt steeds vaker zakelijk gebruikt. “Het is natuurlijk geweldig om te zien dat mensen blij zijn met dat product. Maar, hoe goed de Elite 65t ook is, hij is niet bedoeld voor professioneel gebruik. Voor consumentenheadsets geldt eigenlijk altijd dat ze qua geluid heel prettig zijn voor de gebruiker zelf, maar dat ze zijn niet zijn gemaakt voor intensieve communicatie met klanten of collega’s.”

Draadloze oordopjes
Maar het zette Jabra wel aan het denken. Het werd tijd om de vormfactor van de Elite 65t, draadloze oordopjes, te vertalen naar een product voor de professionele markt, mét een UC-certificering. “De écht draadloze headset is verreweg de snelst groeiende categorie in de headsetmarkt. Het is gewoon de vormfactor die mensen willen. Voor kenniswerkers die mobiel zijn, die deze vorm mooi en prettig vinden en die een kwalitatief hoogwaardig product nodig hebben, moest er ook iets op de markt komen.”

De Evolve 65t lijkt op zijn broertje aan de consumentenkant. “Maar het product is op meerdere punten aangepast zodat hij nog beter is en vooral meer geschikt voor de professionele gebruiker”, legt Sørensen uit. “We hebben de microfoons en de software geoptimaliseerd zodat de gebruiker de best mogelijke verhouding van geluid en spraak krijgt. Mede daardoor ondersteunen we Skype for Business en zijn we UC-gecertificeerd voor professioneel geluid onderweg. En dat dus honderd procent zonder draden.”

Ook de coating is aangepast en geschikt gemaakt voor zakelijk gebruik. Het product is daarnaast te combineren met een app op de mobiele telefoon om de instellingen te personaliseren. Ook de batterijduur (de batterijen in de oordopjes kunnen vijf uur mee, de meegeleverde oplaadhouder geeft nog tien extra uur) is een belangrijke USP. Verder heeft de Evolve 65t dual connectivity, een keuze uit verschillende oorkussens voor een goede pasvorm en ondersteuning van voice assistants zoals Amazon Alexa, Siri of Google Assistant. De adviesprijs is 299 euro.

Open kantoor
De Evolve-serie van Jabra begon in 2014 met de Evolve 80, de eerste professionele headset met active noise cancelling. “Die werd ontworpen voor kenniswerkers in een open kantoor. Zij hebben te maken met veel geluid en veel afleiding en dat gaat ten koste van de productiviteit. Meer dan 80 procent van de kenniswerkers geeft aan dat omgevingsgeluid de productiviteit beïnvloedt. De groei in productiviteit van mensen op de werkvloer is sinds de jaren ’60 alleen maar afgenomen. En dat terwijl we met onder andere internet en cloud de juiste middelen tot onze beschikking hebben. Unified Communications (UC) is ook heel geschikt om de productiviteit te verhogen. Ondertussen stappen ook steeds meer bedrijven over van traditionele PBX naar communicatie via UC. De adoptie van UC is nu groter dan ooit, maar open kantoren blijven een probleem wanneer werknemers zich moeten focussen.”

De Evolve-serie is volgens Jabra het antwoord. “We hebben ook onderzocht hoe gebruikers alle headsets in deze serie ervaren. Per model konden ze aangeven of hun productiviteit en hun concentratie door het gebruik ervan toenamen. Voor elk type in deze serie geeft 80 procent of meer van de gebruikers aan dat zowel de concentratie als de productiviteit zijn toegenomen. Verreweg het grootste deel spreekt daarbij over een ‘aanzienlijke’ toename.”

De Evolve-serie biedt een breed aanbod aan headsets voor kenniswerkers die daarnaast gecertificeerd zijn door de grote UC-leveranciers. “De Evolve-headsets hebben twee grote doelen. Ten eerste maken ze eindgebruikers meer productief. Ten tweede geven ze IT-beslissers een middel in handen waarmee ze de adoptie van UC kunnen verhogen en hun return on investment kunnen verbeteren. Onze headsets zijn uiteindelijk veel meer dan alleen een product. Ze zijn een middel om de productiviteit in de hele organisatie te verhogen.”

Kanaal
Het is ook een ideaal product voor het kanaal, geeft Sørensen aan. “In de markt is er nog niets met deze populaire vormfactor dat geschikt is voor de professionele gebruiker. Daar kunnen partners van profiteren. Dit is voor hen niet alleen een product waarmee ze terecht kunnen bij bestaande gebruikers. Hiermee kunnen ook deuren opengaan bij een groep gebruikers die zich tot nu toe nog afzijdig heeft gehouden van UC. Ook richting hen heb je nu een goed verhaal.”

Het moge duidelijk zijn, Sørensen is een trots man. “We zijn weer de eerste. Dat waren we in 2014 al met active noise cancelling. De Evolve 75e was vervolgens de eerste UC-gecertificeerde set oordopjes. En nu hebben we ‘s werelds eerste UC-gecertificeerde, echt draadloze oordopjes. Zo blijven we voorop lopen.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht

Tags