G Data: security hoeft niet gecompliceerd te zijnG Data: security hoeft niet gecompliceerd te zijn
16-11-2018 | door: Redactie

G Data: security hoeft niet gecompliceerd te zijn

DATA heeft naar eigen zeggen een spannend jaar achter de rug en veel hing samen met de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die sinds mei van dit jaar van kracht is. Daarnaast werkt het Duitse bedrijf hard aan oplossingen om te kunnen anticiperen op het veranderende dreigingslandschap en het toenemend belang van informatiebeveiliging. “Als security vendor wil je vooral zekerheid kunnen bieden.”

Dutch IT-channel sprak tijdens de Infosecurity.nl, Data & Cloud Expo 2018 met Jerrel Abdoel, sales manager Nederland en bij G DATA verantwoordelijk voor alle verkoopactiviteiten in Nederland. Sowieso blikt Abdoel nu al tevreden terug op 2018. “We hebben een spannend jaar achter de rug waarin we opnieuw flink zijn gegroeid. Met name in het b2b-segment krijgen we steeds meer tractie.”

De voornaamste reden? Zonder meer de komst van de AVG, stelt Abdoel. “Die is voor veel bedrijven en organisaties echt een wake up call geweest. Databescherming en informatiebeveiliging staat nu hoog op de agenda bij elk type onderneming. We merkten dat er op dit vlak nog veel kennis afwezig was en daarop hebben we, zelfs voor AVG, flink op geanticipeerd door het land in te gaan en per regio onze partners geïnformeerd over wat zij konden verwachten. We kunnen nu wel zeggen dat iedereen wel op de hoogte is van AVG en de gevolgen hiervan.”

Voor G DATA betekende de AVG en het toegenomen bewustzijn omtrent data security en privacy een gouden kans. Als Duits en bovendien zelfstandig bedrijf boezemt G DATA extra vertrouwen in, merkt Abdoel.

“Onze slogan is niet voor niets Trust in German Sicherheit. Bij ons weten bedrijven dat hun data in Europa blijft en bovendien bieden wij een ‘no backdoor’-garantie, waarmee G DATA garandeert dat eventuele lekken in zijn beveiligingsproducten niet beschikbaar worden gesteld aan veiligheidsdiensten.”

Simpel gebruik security

In de basis hoeft digitale beveiliging niet veel te kosten en de implementatie ervan hoeft geen monsterklus te zijn. Dat is tevens de filosofie van waaruit G DATA probeert te redeneren. En dat is ook waarom G DATA volgens Abdoel een unieke positie inneemt in een overigens zeer competitieve markt.

“Je moet je als vendor altijd bedenken hoe je een klant zekerheid kunt bieden. De oplossingen van G DATA zijn eenvoudig te implementeren en daarvoor is niet de hulp van een consultant voor nodig. Qua kosten en gemak steken we echt met kop en schouders boven de rest uit. Het gaat uiteindelijk om het eenvoudig gebruik van security, iets wat een belangrijk thema gaat worden.”

Abdoel noemt het onderwijs als domein waarin G DATA dankzij zijn gebruikersgemak een sterke positie in heeft verworven. Voorbeelden van recente, succesvolle samenwerkingen zijn die met ICT-dienstverlener voor het onderwijs APS IT-diensten en The Rent Company, een verhuurder van leerling en docenten devices in het voortgezet en middelbaar onderwijs.

Ook profileert G DATA zich op andere manieren binnen het onderwijs, bijvoorbeeld door vraagstukken rondom privacy en security onder de aandacht te brengen bij scholieren en hun ouders. Uit recent onderzoek van G DATA blijkt bijvoorbeeld dat meer dan 97 procent van de Nederlanders vindt dat scholen cybercrime en veilig internetten in het lespakket van scholen moet worden opgenomen. Uit het onderzoek blijkt verder dat driekwart (75,5%) van de deelnemers vindt dat er op de basisschool voorlichting over cybercrime gegeven moet worden. 22,2 procent stelt dat er moet worden begonnen met cyberbewustzijn vanaf de middelbare school en slecht 2,3 procent denkt dat kinderen helemaal geen voorlichting nodig hebben.

“Ons product is op zichzelf al eenvoudig en dat spreekt met name de educatiesector aan”, vult Security Evangelist bij G DATA Eddy Willems aan. “Daarmee hebben we al een flinke voorsprong op onze concurrenten. Bij ons heb je niet te maken met ingewikkelde certificeringstrajecten. In principe zeggen certificaten niets over hoe de implementatie gaat terwijl dat veel interessanter is.

“We kijken daarom ook altijd naar resellers die gemotiveerd zijn om ons product zo te leren kennen dat zij ook weten hoe de installatie plaatsvindt. G DATA denkt en helpt meer in dat proces. We hebben op regelmatige basis interactie met onze partners.”

Dreigingslandschap

G DATA gelooft in het gegeven dat online security voor iedereen binnen handbereik zou moeten zijn. Dat is ook hard nodig: niet alleen groeide het aantal cyberdreigingen de voorbije jaren explosief, maar ook neemt de complexiteit en diversiteit van de dreigingen toe.

Daarnaast worden criminele innovatiever, zoals bleek bij het door G DATA onlangs ontdekte Oekraïens cybercrimenetwerk met uiteenlopende activiteiten waaronder cryptojacking, phishing en frauduleuze datingsites. Uit de analyse van G DATA bleek dat het netwerk zich niet alleen richtte op één enkele aanval, maar een portfolio van verschillende aanvalstactieken had samengesteld.

“Cryptojacking is een relatief nieuw fenomeen, maar de omgeving is zeer gemixed”, zegt Willems. “Zoiets als ransomware bestaat sinds 1989 en zal altijd blijven bestaan. Vanzelfsprekend evolueren onze producten met het dreigingslandschap mee en G DATA lanceert pas een product op het moment dat het echt helemaal af is. We willen daarmee 100 procent zekerheid garanderen aan onze partners en gebruikers.”

“Maar”, vervolgt Willems, “Het is natuurlijk ook een stukje mensenwerk. Bij grotere bedrijven is security meestal op orde terwijl het mkb nog te weinig bezig is met deze materie. Je ziet het in praktijk steeds vaker mislopen, vooral nu ook IoT-toepassingen hun intrede gaan doen. Bij G DATA monitoren we continu en zitten we bovenop de ontwikkelingen. We maken in sommige van onze producten al gebruik van next gen technieken die dieper gaan dan voorheen. Denk daarbij aan AI en machine learning. Begin volgend jaar komen we op dit vlak met een geavanceerd product.”

Terug naar nieuws overzicht

Tags