KPN API's maken beeldbellen met artsen mogelijk
06-11-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

KPN API's maken beeldbellen met artsen mogelijk

BeterDichtbij maakt met haar dienst BeterDichtbij beeldbellen mogelijk dankzij de KPN video call API. Huisartsen, medisch specialisten en andere zorgverleners kunnen met de oplossing veilig beeldbellen met hun eigen patiënten. Artsen kunnen de dienst gebruiken via het webplatform van BeterDichtbij, terwijl voor patiënten een mobiele app beschikbaar is.

De eerste artsen en andere zorgverleners zijn gestart met de inzet van beeldbellen. Het werkt eenvoudig: voor de zorgverlener is het beeldbellen geïntegreerd in het BeterDichtbij webplatform dat gebruikt kan worden vanuit het eigen EPD of HIS. Om gebruik te maken van de dienst is een computer met een internetverbinding en een webcam nodig. De patiënt wordt op diens smartphone gebeld, waarop de app BeterDichtbij is geïnstalleerd. Bij het opnemen van het telefoontje verschijnt de arts op het smartphonescherm. Zo kunnen zorgverleners beeldbellen inzetten wanneer ze willen, zonder extra technische handelingen.

Makkelijk contact, ook via beeldbellen

“KPN is al jarenlang de expert op het gebied van betrouwbare digitale infrastructuren, niet alleen voor de zorgsector maar ook voor andere sectoren. Met KPN en KPN-partners hebben we partijen gevonden waarmee we veilig en betrouwbaar beeldbellen als extra dienst kunnen toevoegen aan BeterDichtbij”, vertelt oprichter Godfried Bogaerts. “De KPN API Store biedt ons een flexibele service waarbij de nieuwste technologie is toegepast. De implementatie van beeldbellen verliep voorspoedig, mede door de professionele ondersteuning van KPN. De kracht van BeterDichtbij is dat je op ieder moment van de dag, waar je ook bent, in contact bent met je eigen arts of zorgverlener. Bij dat gemak wilden we met beeldbellen heel dichtbij blijven, we zijn blij dat dat gelukt is.”

Beeldbellen is mogelijk voor alle ziekenhuizen en huisartsenpraktijken die deelnemen aan BeterDichtbij. Alle zorgverleners kunnen nu niet alleen berichten en foto’s uitwisselen, maar ook in contact treden met hun patiënten via beeldbellen. Bogaerts: “Zorgverleners bepalen zelf bij wie ze dit inzetten en op welk moment. Voor patiënten kan het extra waarde hebben om de arts of zorgverlener daadwerkelijk in beeld te zien. Het scheelt reistijd en geeft net even dat extra contact.”

BeterDichtbij meldt alle belangrijke beveiligings- en privacymaatregelen heeft genomen. Op de verbindingen is encryptie toegepast en er wordt geen enkele data van de beeldbelgesprekken opgeslagen. “Dat geeft gemak voor de gebruikers aan de voorkant met betrouwbare technologie erachter”, aldus Bogaerts.

Communicatie van KPN toepassen

"Het was een genoegen om samen te werken met BeterDichtbij. Deze nieuwe en innovatieve dienst richt zich voortdurend op het verbeteren van het leven van patiënten en zorgverleners. De zorgsector zal de komende tijd steeds verder digitaliseren en we geloven dat BeterDichtbij hieraan een grote bijdrage levert, zeker nu beeldbellen is toegevoegd aan de digitale dienst”, aldus Ewout Visser, directeur van de New Business Incubator van KPN.

Terug naar nieuws overzicht

Tags