KPN behoudt koppositie op zakelijke telecommarkt ondanks omzetverlies
09-10-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

KPN behoudt koppositie op zakelijke telecommarkt ondanks omzetverlies

Op de Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten werd in het tweede kwartaal van 2018 een omzet gegenereerd van 579 miljoen euro. Dat betekende een daling van 8,4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2017. Ten opzichte van dat kwartaal daalde de omzet met 53 miljoen euro, waarbij de omzet uit zakelijke breedbanddiensten als enige segment een groei liet zien. KPN blijft marktleider.

Dat blijkt uit Telecompaper’s kwartaalrapport over de zakelijke telecommarkt. Hierin wordt gekeken naar de volgende vijf segmenten: mobiel/vast bellen, mobiel/vast breedband en data. De daling jaar op jaar komt met name doordat mobiele telefonie, vaste telefonie, mobiel breedband en datanetwerken minder omzet genereren. Tegelijkertijd groeit de omzet van zakelijk vast breedband.

KPN heeft bijna helft van de markt in handen

Bij de operators is KPN (inclusief subbrands zoals Yes Telecom, Telfort Zakelijk) veruit marktleider met 49,3 procent van de totale zakelijke telecomomzet. Het marktaandeel is 0,7 procentpunten hoger dan een jaar eerder, maar KPN’s omzet daalde in dezelfde periode met 7 procent. Deze daling werd voornamelijk veroorzaakt door minder omzet uit mobiele telefonie.

Op ruime afstand is VodafoneZiggo met 27,1 procent marktaandeel de nummer twee op de zakelijke markt. Dat is een daling van 1,3 procentpunten vergeleken met VodafoneZiggo’s marktaandeel in Q2 2017. VodafoneZiggo’s zakelijke omzet daalde in dezelfde periode met 12,6 procent met name door mobiel.

Breedband is enige groeisegment

Het rapport splitst mobiel uit in mobiel (spraak plus data) en mobiel data only (voor laptops, etc). Bij het tweede (kleinste) segment is de omzet met 7,4 procent gedaald vergeleken met Q1 2017, naar 38 miljoen euro. Bij mobiel is de omzet met 11,1 procent gedaald naar een totaal van 259 miljoen euro. De voornaamste oorzaken hiervan zijn de negatieve impact van regulering en toenemende prijsdruk door stevige concurrentie.

Vast breedband is het enige segment waar de omzet groeit in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar: +3,8 procent naar 73 miljoen euro. De omzet uit vaste telefonie en data dalen met respectievelijk 12,4 procent en 4,9 procent naar 111 miljoen en 98 miljoen euro.

T-Mobile/Tele2 combi ziet omzet dalen

De aangekondigde overname van Tele2 Nederland door T-Mobile heeft ook op de zakelijke markt gevolgen voor marktaandelen. T-Mobile heeft 8,1 procent marktaandeel in de zakelijke telecomomzet in Q2 2018. Dat is 0,6 procentpunten hoger dan in Q2 2017. In dezelfde periode bleef Tele2’s marktaandeel stabiel op 4,4 procent.

Bij T-Mobile daalde de omzet met 1,2 procent vergeleken met Q2 2017, terwijl Tele2 een daling van bijna 10 procent kreeg te verduren. Die omzetdaling kwam vooral door vaste telefonie en kon niet gecompenseerd worden door groei van mobiel. Het gecombineerde marktaandeel is 12,5 procent, waarmee de verwachte nieuwe combinatie nog ver achterblijft bij KPN en VodafoneZiggo.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Telecom