Steeds minder vaste telefooncentrales bij bedrijven

23-05-2018 | door: HP van Tilburg

Steeds minder vaste telefooncentrales bij bedrijven

Steeds minder bedrijven hebben een fysieke telefooncentrale. In plaats daarvan kiezen ze veelal voor een hosted voice-oplossing in de cloud. Dit blijkt uit een marktanalyse van databasemarketingspecialist Computer Profile, waarbij ruim 4.500 beslissers van Nederlandse organisaties met meer dan 50 medewerkers zijn ondervraagd.

Sinds vijf jaar loopt het percentage bedrijven dat gebruikmaakt van een fysieke telefooncentrale, op locatie of bij een derde partij sterk terug, van 98 procent in 2013 tot 62 procent nu. Steeds meer bedrijven nemen telefonie als dienst af uit de cloud. Het percentage hosted voice / managed voice / PABX* uit de cloud is binnen een jaar met tien procent toegenomen, van 27 procent in 2017 tot 37% procent in 2018).

Ongeacht de gekozen vorm kiezen steeds meer bedrijven om hun telefonie niet meer in eigen beheer te doen, maar uit te besteden aan een derde partij als onderdeel van een outsourcingscontract. Waar dit in 2012 nog slechts 3 procent was, is dat in de tussenliggende jaren stapsgewijs toegenomen tot 22 procent nu.

Hardware vendoren

De top-3 hardwareleveranciers van telefooncentrales en communicatieservers behoudt, ondanks dat de penetratiegraad in absolute aantallen terugloopt, zijn vooraanstaande positie. Avaya en Mitel zijn beide goed voor een penetratiegraad van 20 procent, gevolgd door Univy met 17 procent. Mitel is vooral sterk vertegenwoordigd bij overheids- en semipublieke organisaties, terwijl Avaya het goed doet bij multinationals en nationale organisaties (250-500 medewerkers). Unify is koploper bij de middelgrote organisaties (50-250 medewerkers).

Top_5 on prem PABX per market segment.PNG

Managed voice-leveranciers

Als het gaat om managed voice- / hosted voice-oplossing voert KPN duidelijk de lijst aan, met een penetratiegraad van 25 procent. Op gepaste afstand volgen Vodafone Ziggo (11%), Mitel (8%), Cisco, RoutIT (beide 6 procent), Tele2 en Avaya (beide 4%).

Managed_Voice Vendoren.PNG

* PABX of PBX (Private Automatic Branch eXchange) is een telefooncentrale die door een bedrijf privé wordt gebruikt. Het is in principe hetzelfde als een huistelefooncentrale, met dat verschil dat er duizenden toestellen op kunnen worden aangesloten.

Terug naar nieuws overzicht

Tags