Bol.com en Locals United: online content is koning

16-03-2018 | door: Redactie

Bol.com en Locals United: online content is koning

Niet de conversie, maar de content is waar tijdens de sectorsessie online retail op het GS1 congres door bol.com en Locals United een lans voor werd gebroken. “Voor een hogere conversie heb je relevante content nodig.”

Alibaba is als online speler een schoolvoorbeeld van New Retail. Zo struinen zo’n 500 miljoen consumenten het internet af op zoek naar cadeaus tijdens het Global Shopping Festival. Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 Nederland: “Op het Chinese platform werd binnen 24 uur voor een bedrag van 25 miljard dollar verkocht.” Alibaba verbindt op een slimme manier online en event marketing (evenementen, tv shows, pop-up winkels). Door het slim inzetten van technologie versmelten de online en offline winkelervaringen naadloos

Bol.com: betrouwbare en volledige content
Jeroen Steenbergen, Manager Content Platform bij bol.com hield daarom niet toevallig een pleidooi voor betrouwbare en volledige content. “Met gemiddeld zo'n 16 miljoen producten op het 'schap', waar het ook ruimte heeft voor particulieren en/of bedrijven die spullen willen verkopen, is goede content een hele klus. Dagelijks hebben we een 'content challenge', zoals het ophalen en cureren van foto's, video's, productgerelateerde data, webteksten, verfijningen. Zelf voegen we ook informatie toe, bijvoorbeeld foto's die we schieten in onze studio.”

“Beter beeld voorkomt retouren”
Die investering in fotografie levert volgens Steenbergen wel wat op. Visuele informatie kan retourzendingen voorkomen. “Als zaken als formaat of productdetails beter worden belicht, krijgt de klant een beter beeld voorafgaand aan de transactie”, aldus Steenbergen. Het komt nogal eens voor dat klanten een miniatuurversie - bijvoorbeeld van een wekker - bestellen terwijl zij eigenlijk een groter exemplaar verwachten.

Steenbergen wijst op de relevantie van productdata voor de gebruiker. “Een technische omschrijving als wastrommelinhoud zegt de gemiddelde klant niet veel. De grootte van een huishouden is relevantere informatie om de juiste wasmachine aan te schaffen. Of bij de aanschaf van een gereedschapskoffer waarvan alleen de buitenmaten beschikbaar zijn. Als je je boormachine op wilt bergen, zijn de inhoudsmaten essentieel.”

Een andere uitdaging is de klant onderscheid te tonen tussen schijnbaar identieke producten. Neem telefoonkabels die qua uiterlijk niet van elkaar zijn te onderscheiden. Als de consument dit onderscheid niet kan zien, zal zijn aankoopbeslissing minder goed gefundeerd zijn, wat de kans op een retourzending verhoogt. Andersom wil je ook niet dat de consument moet zoeken naar verschillen die er niet zijn. Het is daarom belangrijk dat producten die hetzelfde zijn op de juiste wijze worden vermeld op het platform. Daarvoor hebben we de GS1-artikelcode.

Pilot bol.com met GS1 Cloud
Om te kunnen zien welke GS1-artikelcode bij welk product hoort bouwt GS1 wereldwijd de grootste productdatabase van de wereld: GS1 Cloud. Bol.com voerde het afgelopen jaar met GS1 Nederland al een pilot. Uit de pilot bleek dat het invoeren van productdata geen 1,2,3-tje is. Steenbergen gaf als voorbeeld de schrijfwijze van L'Oréal. In de praktijk wordt de naam van dit merk en fabrikant op verschillende manieren gespeld. Ook zijn er merken die betrekking kunnen hebben op twee verschillende producten. Zo is Flexa een verf- en een meubelmerk. Het vergelijken van merknamen en productkenmerken geeft dus niet de zekerheid dat we het over verschillende of dezelfde producten hebben.

Locals United: Pilot gestructureerde data
Ook Locals United, een groep lokale moderetailers, kijkt naar het tonen van goede productinformatie. Content op websites kan zo worden gestructureerd dat zoekmachines, lees consumenten, deze producten zo goed mogelijk kunnen vinden en dat zij zo min mogelijk misgrijpen. Dat is GS1 SmartSearch. Hiermee kunnen leveranciers en retailers bijvoorbeeld bij hun producten een voor de consument onzichtbaar 'vlaggetje' plaatsen dat direct verwijst naar de GTIN, de code die webshopeigenaren voor de unieke identificatie van producten gebruiken. Hierdoor 'weet' de zoekmachine gelijk dat het hier om een echte GTIN gaat en niet om een willekeurig nummer.

Locals United is de eerste Nederlandse retailer die sinds kort GS1 SmartSearch toepast. Hoewel het nog vroeg is om concrete resultaten te melden lijkt het er op dat consumenten die op hun webpagina’s komen ook daadwerkelijk vinden wat ze zoeken en minder de pagina weer verlaten. Eric-Jan Dijks, SEO-consultant voor Locals United: "We werken met GS1 SmartSearch, waarbij we productgerelateerde gegevens gestructureerd invoeren zodat zoekmachines, lees Google, deze artikelen gemakkelijker kunnen identificeren en vergelijken met andere items. We kunnen na een maand concluderen dat het aantal bounces 6 procent lager is en dat het aantal pagina's per sessie is gestegen met 25 %. Qua omzet/conversie maakt het vooralsnog geen verschil, maar zoals gezegd is de vindbaarheid van de producten verhoogd en de relevantie (in zoekopdrachten) toegenomen."

“GS1 wil de verdere groei van retail faciliteren”, aldus Van den Bos. “Dat doen we onder meer door het bevorderen van datakwaliteit en het promoten van onze standaarden, maar ook door onze standaarden verder te ontwikkelen zodat zij kunnen werken met nieuwe technologieën zoals blockchain.

Terug naar nieuws overzicht

Tags

retail