Elinex levert Huawei UPS voor Maastunnel

27-02-2018 | door: Redactie

Elinex levert Huawei UPS voor Maastunnel

In juli 2017 werd in de westelijke tunnelbuis gestart met de grootschalige renovatie en restauratie van de Maastunnel. Vernieuwing was hard nodig voor dit ruim 75 jaar oude rijksmonument, want onder andere de stroomvoorziening was een verouderde tunneltechnische installatie. Elinex heeft een nieuwe Huawei UPS geleverd.

De Maastunnel is een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Dagelijks maken circa 60.000 motorvoertuigen gebruik van de tunnel. Ook moet vanaf 2019 voldaan worden aan de nieuwe Wet Tunnelveiligheid. Zo wordt er een geheel nieuw ventilatiesysteem aangelegd. De combinatie ‘Aanpak Maastunnel’, bestaande uit Croonwolter&dros en Mobilis samenwerkend met Nico de Bont is verantwoordelijk voor dit  renovatieproject.

Verouderde noodstroomvoorziening

Elinex heeft voor vele andere verkeerstunnels, waaronder de Beneluxtunnel en de Velsertunnel, de noodstroomvoorziening gerealiseerd. ‘Combinatie Aanpak Maastunnel’ heeft hierdoor gekozen om Elinex in te schakelen. De huidige noodstroomvoorzieningen waren verouderd; ze voldeden niet meer aan de eisen van nu. Een verouderde UPS heeft een grotere kans op een storing, terwijl een UPS juist bij netspanningsuitval kritische systemen in noodsituaties moet voeden. Het is essentieel dat de UPS’en voldoen aan de huidige standaard. Zo hebben nieuwe UPS’en een hogere efficiency waardoor energieverbruik reduceert, hiernaast neemt betrouwbaarheid toe door interne redundanties. De UPS is modulair opgebouwd, waardoor de MTTR zo kort mogelijk is.

UPS-systemen in Maastunnel

Elinex heeft in samenwerking met CroonWolter&Dros twee UPS-systemen in de ventilatiegebouwen ‘Noord’ en ‘Zuid’ van het Maastunnelcomplex vervangen. Deze Huawei 5000-A 120KW UPS’en hebben een ontwerplevensduur van 25 jaar (bij volgen onderhoudsschema). De UPS’en zijn opgesteld in de nieuwe ruimten van de monumentale dienstgebouwen.

Huawei 5000-A

Kenmerkend van de HUAWEI 5000-A Series is de modulaire en redundante opbouw en de hoge efficiency van 96,3% (in online-bedrijf). De batterijen zijn opgebouwd uit drie ketens met afzonderlijke ketenscheiders zodat bij vervanging of een defecte accu altijd 66% van de autonomietijd resteert.

Waarom UPS’en in een verkeerstunnel?

Verkeerstunnels zijn belangrijke schakels in het Nederlandse wegennet; het is logisch dat gemeenten en Rijkswaterstaat extreem hoge eisen stellen. Netspanningsuitval in een tunnel kan gevaarlijk zijn; denk hierbij aan uitval van verkeerslichten, rijbaanverlichting, CCTV en andere beveiligingssystemen. Aangezien deze onderdelen van essentieel belang zijn is 25% van de rijbaanverlichting aangesloten op de UPS. Een UPS neemt de energielevering over bij netspanningsuitval. Ook de C2000 installatie wordt gedurende 60 minuten voorzien van energie bij uitval van de aansluiting energiebedrijf.

Technische specificaties:

·         Ontwerplevensduur 25 jaar (bij volgen onderhoudsschema)

·         Batterijconfiguratie van 60 minuten

·         Huawei 5000-A 120KW

·         Hoge efficiency

·         Configuratie opgebouwd uit powermodules, bypassmodule en controlemodules

·         Compacte afmetingen (44x85x102cm)

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Hardware
Hardware